از دست دادن 10 درصد از وزن بدن احتمال رهایی از دیابت نوع 2 را دو برابر می کند

30 سپتامبر 2019 - براساس یک مطالعه جدید، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که 10 درصد از وزن بدن خود را در 5 سال اول تشخیص از دست می دهند، می توانند شانس خود را برای دستیابی به رمیژن دیابت (رهایی از دیابت یا فروکش کردن علایم بیماری دیابت) دو برابر کنند.

محققان دانشگاه کمبریج، 867 فرد 40 تا 60 ساله را که اخیراً به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، رصد کردند.پس از 5 سال پیگیری، 257 نفر از این افراد از بیماری دیابت رهایی یافتند. احتمال از بین رفتن علایم دیابت(رمیژن) برای شرکت کنندگانی که 10٪ از وزن بدن خود را از دست داده بودند، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی بود که وزن خود را حفظ کرده بودند.

دکتر Hajira Dambha-Miller، از گروه بهداشت عمومی و مراقبت های اولیه در این دانشگاه و یکی از محققان این پژوهش گفت: ما مدتی است که می دانیم که با استفاده از اقدامات نسبتاً شدید مانند کاهش وزن شدید، می توانیم دیابت را معکوس کنیم. برنامه های از دست دادن وزن شدید و محدودیت شدید کالری، مداخلات بسیار دشواری هستند که می توانند برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشند.اما نتایج ما نشان می دهد که حداقل 5 سال کاهش ​​وزن متوسط 10درصدی می تواند علایم و نشانه های دیابت را در فرد بکلی ناپدید کند. این نتیجه انگیزه ی بیشتری را برای بسیاری از افراد ایجاد می کند و از این رو پیروی از این مداخلات را آسان تر می نماید.

پروفسورSimon Griffin  افزود: این نتایج، اهمیت مدیریت وزن را که می تواند با تغییر در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی حاصل شود، تقویت می کند. دیابت نوع 2 در حالی که یک بیماری مزمن است، می تواند عوارض قابل توجهی را به دنبال داشته باشد، اما همانطور که مطالعه ی ما نشان می دهد، می توان این بیماری را کنترل و حتی معکوس نمود.

این تحقیق با حمایت مالی Wellcome و همچنین شورای تحقیقات پزشکی و انستیتوی ملی تحقیقات بهداشتی انجام شده است.محققان اکنون در حال بررسی بهترین راهها برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای کاهش وزن و حفظ آن هستند.

یکی از روش های اثبات شده برای کمک به کاهش وزن و رسیدن به فاز رمیژن دیابت، پیروی از سبک زندگی کم کربوهیدرات(low carb lifestyle) است که نیازی به محدودیت کالری شدید ندارد.

نتایج تحقیق منتشر شده در ژورنال Medical Internet Research در سال 2018 نشان داد که برنامه کم کربوهیدرات برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در کاهش وزن و رسیدن به فاز رمیژن موثر است.این مطالعه نشان داد که، پس از گذشت یک سال از اتمام برنامه ی کم کربوهیدرات، میانگین کاهش وزن شرکت کنندگان 7.4 کیلوگرم بود و یک نفر از هر چهار نفر توانست به فاز رمیژن برسد.

تحقیقات جدید دانشگاه کمبریج به برجسته کردن ماهیت قابل دستیابی رهایی از دیابت نوع 2 ، به ویژه برای افرادی که اخیراً بیماری دیابت برای آنها تشخیص داده شده است، کمک نمود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/sep/losing-10-per-cent-of-body-weight-doubles-the-chance-of-type-2-diabetes-remission-95316251.html